Naar de stad gaan, dat was wat boeren deden wanneer zij hun waren op de markt gingen verkopen. Tegenwoordig gaan we naar de stad om te winkelen, elkaar te ontmoeten en – steeds vaker – om nieuwe dingen te ontdekken. Wat zou jij graag terugzien in de binnenstad van de toekomst?

De binnenstad van Bergen op Zoom bestaat uit veel verschillende gebouwen, met verschillende functies. Sommige bezoek je vaak, andere nooit. Ben je ooit weleens in de St-Gertrudiskerk (van de Peperbus) geweest? Waarschijnlijk niet, maar zónder kerk is de binnenstad de binnenstad niet.

Sommige gebouwen vervullen een andere functie dan waar ze ooit voor zijn gebouwd. Denk maar aan het Markiezenhof (ooit in gebruik als villa), met het museum erin. Of de Maagd (de andere kerk aan de Grote Markt), met de schouwburg. Het gebouw is hetzelfde, de rol is anders.

Verandering
De rol van de binnenstad als gehéél verandert ook. Dat is niet nieuw; aan het bestaansrecht van binnensteden en stadscentra wordt telkens weer getornd. In elke tijd zijn de wensen anders; decennia geleden is de Haven in de stad gedempt, nu willen we deze het liefst weer open. Dan willen we schaalvergroting (denk aan de V&D), dan weer schaalverkleining (ambachtelijke winkels).

Op dit moment zie je duidelijk de invloed van het internet; je hoeft niet meer naar de stad. Want vrijwel alles waarvoor je vroeger de stad in moest, kan nu ook online: of het nu gaat om bankieren, winkelen, boeken lenen in de bieb (nu e-books), kletsen met vrienden (nu chatten of appen), of vergaderen (nu videocalls).

Ook in Bergen op Zoom zien we deze verandering. Dat gaat gepaard met leegstand; blijkbaar werkt het oude systeem niet meer en is er plaats voor iets nieuws.

Ontmoeting
Toch blijft het druk in de binnenstad. Want mensen hebben verschillende doelen met hun bezoek; gerelateerd aan werk, winkelen, cultuur of recreatie, waarbij de ontmoeting de bindende factor is. Ontmoeting tussen bewoners en bezoekers, tussen bezoekers onderling. De binnenstad biedt plekken die de ontmoetingen mogelijk maken; zowel binnen (denk aan horeca en het Binnenstadslab) als daarbuiten (denk aan zitbankjes en de weekmarkt).

Waar de binnenstad van Bergen in Zoom nog in kan groeien, zijn ontmoetingen met nieuwe thema’s en nieuwe werelden. ‘Winkels’ die ontspanning tussen het shoppen door kunnen bieden; tussendoor even een saunaatje pakken, of gewichtsloos en afgesloten van iedere prikkel relaxen in een floatcabine. Of een ‘café’ waar je tijdens het drinken van een biertje een jeu de boules-balletje kunt gooien. Of een ‘durf-warenhuis’ waar je kunt kiezen tussen een virtuele parachutesprong, zweefvliegen of bungeejumpen.

 Wat past er volgens jou in de binnenstad 2.0? Welke innovatieve ‘winkel’ zou jij terug willen zien in de binnenstad van de toekomst?

 Laat het ons weten!

Comment