Het idee achter concept store KWEEK stamt alweer uit 2016. Toentertijd ging het initiatief open aan de Fortuinstraat. Er is sindsdien veel veranderd maar één ding bleef: bezoekers gaan hier blij weer naar buiten. De sfeer is er onverminderd goed gebleven, ook aan het Zuivelplein. Wat begon als een idee van het Binnenstadslab, werd een goedlopend bedrijf dat het op eigen kracht prima doet. Veel ‘lessons learned’ verder doen eigenaressen Joyce Nieuwenhuijse en Loreen Swaab het prima.

KWEEK aug2018.jpg

In 2016 onstond KWEEK als concept store, nadat de mensen van het Binnenstadslab vier mensen bereid vonden hun nek uit te steken. Dat waren Joyce, Sanne Feenstra, Ruud Guldemond en Ward Warmoeskerken. Ze boden in een -met nul budget maar creatief ingerichte- shop eigen werk aan, maar ook dat van andere makers. Al snel bleek dat met name de dames zich thuis voelden in het concept en zij gingen samen verder. De locatie liep echter niet zo goed, daarom verhuisde KWEEK naar het Zuivelplein en dat bleek een gouden greep. Het werd een stuk drukker.

Toch kwam ook Sanne tot de conclusie dat ze andere uitdagingen aan moest gaan en zo werd opvolging gevonden in designer Loreen Swaab, die hier al eigen werk aanbood en dus zeker geen onbekende was. Zij is sinds juni samen met Joyce eigenaar van de concept store en vindt het geweldig. Ze herkent zich helemaal in het idee achter KWEEK: samenwerken, elkaar versterken, verbinding zoeken en natuurlijk die ‘eerlijke producten’. Je vindt hier alleen door lokale mensen gemaakte artikelen met een verhaal. Dat samenwerken gaat binnenkort nog meer vorm krijgen belooft Loreen: “We zijn met enkele ondernemers uit de stad druk in overleg.” Helaas wil ze het daar bij laten, we moeten nog even geduld hebben dus.

Soms best ingewikkeld

Een dynamische start, die afgelopen twee jaar. Met wisselende mensen aan het roer, een verhuis… Of ze veel startersproblemen tegen is gekomen, willen we van Joyce weten. “Nou, toen we begonnen wisten we bijvoorbeeld niets van etaleren en winkelinrichting”, vertelt ze. “Gelukkig kwamen we via het Binnenstadslab in contact met Arthur de Raad en die heeft ons behoorlijk geholpen.” Ook op andere vlakken is ondernemen soms best ingewikkeld gebleken. “Je weet wat je vaste lasten zijn zoals huur bijvoorbeeld”, legt Joyce uit. “Maar dan valt ineens een rekening van een paar honderd euro op de mat van Buma/Stemra, omdat je muziek draait. Of de gemeentelijke heffingen.” Inmiddels heeft ze wel geleerd daar rekening mee te houden natuurlijk maar de eerste keren was het wel eens schrikken.

Tips

Juist door ervaringen als deze heeft Joyce wel wat tips voor starters: “Ga eens praten met andere ondernemers die al wat langer meedraaien. Ze kunnen je veel leren.” Zeker als je alleen staat in je zaak kan het handig zijn om eens te kunnen sparren. Loreen: “Wat mensen om je heen hebben waarmee je volledig eerlijk alles kunt bespreken, die je ook eens een spiegel voorhouden, kan echt helpen.” Onderling zijn de eigenaressen van deze store ook zo tegen elkaar, vertellen ze. Zo kom je het verst, hebben ze gemerkt. En als laatste geeft Loreen nog deze mee: “Zorg dat ieder bezoeker, koper of niet, blij de deur uit gaat. Dan heb je het zelf ook goed naar je zin.”