Schoenmode Den Boer bestaat dit jaar 110 jaar. Een respectabel jubileum en niet het enige binnen het bedrijf. Annette en Kees staan beiden 50 jaar in de zaak. We vroegen hen naar wat vijf decennia ondernemerschap in de Bergse binnenstad aan ervaring opleverde.

Den Boer Schoenmode 2.jpg

Ooit, lang geleden, heette de winkel H.M. Den Boer - Kop, naar de opa en oma van Annette. Haar ouders namen de zaak over en later kwamen zij en haar partner Kees erin terecht. Inmiddels staat zelfs al de vierde generatie mee aan het roer en is er al weer enige tijd tevens een vestiging in Goes. Wat op 8 juni 1908 begon, heeft heel wat goede én roerige tijden in de binnenstad doorgemaakt.

Onderling contact

Annette en Kees maken dus inmiddels 50 jaar deel uit van die historie en wat hen betreft mogen daar nog best wat jaren aan worden toegevoegd. Ze hebben het prima naar hun zin, al is er natuurlijk véél veranderd. “Vroeger was het heel normaal dat je even op de winkel van je buren lette”, legt Annette uit. “Bijvoorbeeld omdat ze even om een boodschap moesten.”

Den Boer Schoenmode 3.jpg

Zo werkt het tegenwoordig niet meer. Er is zelfs een tijd geweest dat Schoenmode Den Boer in de Zuivelstraat de enige winkel was die niet tot een keten behoorde. Daar zaten er ook nog eens een hoop bij die schoenen verkochten. “Toch was het contact met de mensen die daar werkten vaak ook prima”, vertelt Kees. Ze missen dat persoonlijke en die gemoedelijkheid nu wel eens. Even wat geld wisselen bij elkaar, elkaar helpen in de winkel, die band met de mensen om je heen; “Tegenwoordig zie je pop-up formules en voor je door hebt wie daar werken, zijn ze weer weg.”

Toch genieten ze allebei nog volop van het werken in hun speciaalzaak. “Het adviseren en écht persoonlijk contact met klanten is heel leuk”, vindt Annette. “Daar kan geen internetshop tegenop!” Ze merkt ook dat consumenten deze beu beginnen te raken: “Geen merk, materiaal en schoen is hetzelfde. Als je niet kunt passen en echt vergelijken ook niet lukt, merk je vroeg of laat vaak dat het niet werkt. Komt ook natuurlijk omdat mensen er geen advies bij krijgen.”

Toekomst

Volgens Kees heeft de groeiende economie een positieve invloed op de toename van klanten in de binnenstad. Hij is zeker niet ontevreden en geniet vooral als hij klanten oprecht blij kan maken met maat- en vakwerk. “Er kan meer dan menigeen denkt, als het om een schoen aanpassen of repareren gaat.” Juist die persoonlijke service heeft bedrijven als dit altijd door alle tijden en ontwikkelingen heen geholpen. De ervaren ondernemer gelooft echt in de toekomst en die van de binnenstad, zo lang bedrijven maar blijven luisteren naar de wensen van hun klanten.

Wel heeft hij nog wat ‘wensen’ die volgens hem goed zouden zijn voor de stad. Een aantrekkelijke haven bijvoorbeeld, die zou zeker publiek opleveren dat wat te besteden heeft. Maar hij weet ook uit ervaring dat grote happenings die de stad landelijk onder de aandacht brengen, veel nieuwe bezoekers opleveren. Denk dan aan de keer dat Koningin Beatrix hier was voor Koninginnedag in 1995, maar ook aan het TROS Muziekfeest in 2011. “We zagen daarna de nodige extra bezoekers die door zo’n uitzending ontdekten hoe mooi en leuk het hier is”, vertelt Kees. Wat hem betreft komen er dus vaker dat soort happenings.