Sander van der Nol is voor nogal wat ondernemers een bekend gezicht, ook in Bergen op Zoom. Hij bezoekt namens branchevereniging INretail bedrijven in Zuid-Holland, Zeeland en Brabant en ziet dus heel veel binnensteden. Bergen op Zoom staat er helemaal niet slecht voor, vindt hij. Het centrum krijgt wat hem betreft zeker een 7.

Sander van der Nol INretail.jpg

INretail is er vooral voor ondernemers in de mode-, schoenen-, sport- en woonwereld, vertelt Sander op het zonovergoten terrasje van Kaldi in de Kremerstraat. Hij is, net als de ongeveer 500 leden van de vereniging, erg blij met het feit dat de crisis achter de rug is. “Zeker in de woonbranche gaat het weer goed. Die was ook als eerste aan de beurt toen het flink terugliep.” Het is een behoorlijke stresstest geweest, weet de retail-specialist, maar de meeste échte ondernemers hebben het gered.

Raad en daad

Zijn vereniging biedt leden uiteenlopende diensten en ondersteuning, van politieke lobby in Den Haag tot maatwerk op allerlei vlakken. Denk dan aan P&O, marketing, winkelinrichting maar ook bijvoorbeeld juridisch advies. Daarnaast neemt INretail actief deel aan de nodige collectieven, waardoor ook belangrijke zaken als pinautomaten, financieringen en beveiliging op betaalbare wijze binnen handbereik zijn. Sander bezoekt de leden en staat ze bij met raad en daad. Soms gaat het om het bespreken van individuele cijfers of die van een sector, dan weer helpt hij bij het aantrekkelijker maken van een winkel of de routing. Daarnaast organiseert hij geregeld inspiratiesessies. Met ‘local heroes’, zo noemt hij inspirerende ondernemers uit de buurt die aan de weg timmeren.

Gezellig

Sander is dus geregeld in de Bergse binnenstad, om ook hier leden te bezoeken. Hij vindt het een gezellig centrum en is blij met de parkeervoorzieningen. “Direct aan en soms zelfs in de stad”, klinkt het. “Dat is erg fijn. Alleen de bewegwijzering en route er naar toe is soms wel even puzzelen. Daar mag nog wel wat verbeteren.” Hij geeft de stad een 7, als het om beleving en aanbod gaat. Daarnaast heeft de adviseur ook nog wel wat tips: “Meer samenwerking tussen ondernemers onderling zou geen kwaad kunnen. Den Bosch is een heel goed voorbeeld, en ze plukken er daar ook echt de vruchten van.” Er gebeurt hier het nodige, ziet hij, en dat is goed. Maar het zou wat breder gedragen mogen zijn.

“Misschien kan het Binnenstadslab ook eens van die inspiratiesessies organiseren met local heroes”, stelt hij voor. “Het levert vaak hele mooie dingen op.” En verder geeft hij als tip, wat hij individuele ondernemers ook vaak vertelt: “Blijf dicht bij jezelf, doe waar je goed in bent en wat bij je past. Als het gekunsteld wordt, verlies je alleen maar geloofwaardigheid.

Nieuwe werkelijkheid

Natuurlijk moet het wel aansluiten bij de consument van nu. Sander: “Vroeger gingen we winkelen en mogelijk nog wat drinken. Nu is het andersom. Veel mensen gaan naar een binnenstad om wat te drinken en vanwege de gezelligheid. Daarnaast lopen ze dan ook vaak nog wat winkels binnen die ze aanspreken. Dat vraagt om een hele andere manier van denken en ondernemen. Je moet een centrum als een verblijfsgebied gaan zien.”