Wie kent het niet? In een centrum rondlopen en ineens hard geroepen worden door moeder natuur... Vind dan maar eens een toilet. In gastvrij Bergen op Zoom moet dat binnenkort erg eenvoudig zijn. Vandaag zijn raamstickers geïntroduceerd die aangeven waar dat gewoon mag.

Het idee ontstond vorig jaar bij het Binnenstadslab. Er zijn een aantal jonge gezinnen uit andere steden ‘op safari’ geweest in ons centrum, om te zien hoe ze het hier vonden en wat ze zoal tegen kwamen aan leuke en minder geslaagde dingen. In marketing en onderzoekstermen heet dat een ‘customer journey’.  Eén van de punten waar ze mee terug kwamen was de vraag waar je tussendoor even naar het toilet kon.

Twee varianten

Het is niet alleen voor jonge gezinnen een punt. Ook ouderen en mensen met medische problemen lopen hier tegenaan. Voor sommigen is het zelfs een reden om maar niet meer een binnenstad te bezoeken en dat is zonde natuurlijk. Dus ging het Binnenstadslab-team aan de slag met die gedachte en dat leidde tot de introductie van een sticker, die winkels en horeca op de ruit kunnen plakken. Hiermee dragen ze bij aan de gastvrije uitstraling van de stad en ze maken het bezoekers makkelijker een plek te vinden waar ze van het toilet gebruik mogen maken. Er zijn twee varianten van de sticker. Op één staat dat er 50 cent gevraagd wordt voor het gebruik. De ander is voor adressen waar dat niet nodig is.

IMG_7339.JPG

Kansen

Jimmy Devilee, mede-eigenaar van de Bourgondiër, plakte vandaag het eerste exemplaar op zijn voordeur. Hij vindt het heel vanzelfsprekend en getuigen van gastvrijheid dat je ook passanten de mogelijkheid biedt gebruik te maken van die faciliteiten. “Bovendien biedt het kansen”, vertelt hij. “Die bezoeker staat toch bij je binnen en wellicht bevalt dat wel zo goed dat het een klant wordt. Als ik zelf in een andere stad rondloop en ergens naar het toilet mag, wordt dat geheid het adres waar ik terugkom als ik m’n rondje door het centrum heb gedaan. Zo werkt dat toch?”

Daarnaast vindt hij het belangrijk dat initiatieven als dit bijdragen aan de gastvrije uitstraling van de stad. “Ik kijk graag met een positieve en optimistische blik naar ons centrum. We kunnen wel kniezen over leegstand maar aan die negatieve spiraal heeft niemand iets. Er zijn ontzettend veel leuke winkels en er valt enorm veel te beleven hier. ook stickers als deze dragen bij aan een goede uitstraling, ze laten zien dat we gasten verwelkomen als gezamenlijke ondernemers.” Hij is duidelijk blij met de nieuwe impulsen die de binnenstad krijgt de laatste tijd. “Nu nog een opritje voor rolstoelen in de trottoirband voor m’n deur en ik ben helemaal gelukkig.”

Positief ontvangen

Het idee is in ieder geval door de nodige ondernemers positief ontvangen. In eerste instantie zijn met name horeca, lunchrooms en andere gelegenheden als Showboat, Panos, Bakkerij Bart, en Brasserie Bernard benaderd. Ze zijn enthousiast over de sticker en gaan zich tevens aanmelden op de website en app (zie hieronder) die laat zien waar je naar het toilet kunt. De horeca op en rond de Grote Markt krijgt de sticker ook een dezer dagen vanuit hun eigen organisatie (OGM). Binnenkort worden nog meer ondernemers, waaronder ook winkels, benaderd.

 

Voor ondernemers en mensen die een toilet zoeken in een binnenstad: Wist je dat er website is die adressen weergeeft waar mensen van de faciliteiten gebruik mogen maken? Op www.waarkaniknaardewc.nl vind je die plekken. Je kunt je er als ondernemer ook aanmelden en zelfs aangeven of alleen mensen met medische problemen je adres zien of dat iedereen welkom is.