In november 2015 opende René Franken een Kaldi vestiging op de hoek van de Kremerstraat en de Engelsestraat. Hij zag mogelijkheden hier en kreeg daar behoorlijk gelijk in. Sterker nog, afgelopen zondag werd hij verkozen tot ‘Kaldi Franchisenemer van het jaar 2017’, mede vanwege zijn bijdrage aan de opleving van dit deel van het Vierkantje.

Kaldi_René_Franken_jan2018.jpg

René liep met plannen rond om het Kaldi concept hier te gaan beginnen en liet z’n oog vallen op de zichtlocatie op die hoek. “Ik zag hier meteen mogelijkheden”, vertelt hij. “Ondanks het feit dat er toen best veel leeg stond in de straat. Er waren vijf of zes panden niet gevuld maar mijn gevoel vertelde me dat dit niet zo ging blijven.” Daar heeft hij gelijk in gekregen.

Uitbreiding

De vestiging die de ondernemer met zo veel vertrouwen opende bleek al snel een succes. Koffie- en theeliefhebbers wisten meteen de weg te vinden naar het adres. Om er ter plekke te genieten maar ook om het nodige te kopen voor thuis. René opende in september van 2017 zelfs een tweede zaak, aan de overkant van waar hij al zat. Hier verkoopt hij vooral koffiemachines, koffiesoorten en allerhande accessoires die met koffie en thee te maken hebben. En ook elders in de Kremerstraat ging het goed. De lege etalages raakten weer gevuld.

Dolfinarium

Afgelopen zondag was de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst voor alle Kaldi franchisenemers, in het Dolfinarium te Harderwijk. Achteraf zegt René: “Ik vond het al zo vreemd dat ze vooraf belden met de vraag met hoeveel mensen ik zou komen. Ze wilden gewoon checken of ik er wel zou zijn.” Hij werd er dan ook warm onthaald en kreeg er de eretitel ‘Franchisenemer van het jaar 2017’. Volgens Kaldi ‘omdat hij een uitzonderlijke bijdrage heeft geleverd aan ’t Vierkantje, het sfeervolle winkelgebied in Bergen op Zoom met verschillende unieke winkels en koffietentjes.’

Echt ondernemen

De ondernemer wordt bijna verlegen onder al die loftuitingen; “Ik heb gewoon geprobeerd wat goeds te maken van mijn bedrijf. En natuurlijk is het fijn als je ziet dat de loop in de straat toeneemt en het ook met je buren goed gaat. De sfeer is hier onderling erg fijn en we doen er van alles aan om de straat levendig te houden.” Zelf gaat hij vanaf dit voorjaar bijvoorbeeld barista-workshops organiseren en arrangementen voor bedrijven en groepen aanbieden. “Altijd in beweging blijven”, is zijn devies. “De tijd van alleen de deuren open gooien is allang voorbij!” En het werkt, zo blijkt. De leegstand is in deze straat verdwenen.