Volop nieuwe initiatieven zijn er aan het ontstaan in de Bergse binnenstad. Eén ervan is een idee van Margriet Foolen, productontwerper en eigenaresse van Studio Divers. Ze wil een winkel beginnen waar zij en andere creatieve mensen eigen werk tonen en verkopen. Het Binnenstadslab en de Retail Academie hielpen haar op weg.

Een winkel beginnen is echt wat anders dan een eigen studio hebben, daar is Margriet inmiddels wel achter. Ze is blij dat ze er niet alleen voor staat, vertelt ze tijdens een openhartig gesprek. In september moet ‘De Makers van Bergen op Zoom’-zo gaat het heten- openen. Daar kwam en komt nog heel wat bij kijken. “Ik vind het best spannend”, klinkt het eerlijk. “Maar heb er ook veel zin in.”

Samen oppakken
Het plan is om de nieuwe winkel te gaan runnen met zo’n 20 andere creatieve makers. “En wat ze doen kan heel uiteenlopend zijn”, aldus Margriet. “Van fotografie tot meubelontwerper en van keramist tot kunstschilder, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Zelf ontwerp ik van alles, zoals lampen, kandelaars en huishoudelijke artikelen die naast praktisch ook mooi mogen zijn. Ik ben volop in overleg met allerlei mensen dus ga nog geen definitieve namen noemen. Het moet straks een soort woonkamer lijken waar alles te koop is. Al zullen sommige makers misschien een eigen hoekje willen, ook dat kan natuurlijk.”

Eigenlijk lanceerde ze het idee alleen maar als suggestie bij de mensen van het Binnenstadslab, die ze vooral leerde kennen omdat enkele van haar duurzame ontwerpen in de biobased pop-up store stonden. “Maar ze zeiden: ‘Waarom doe je het niet zelf?’ En hoe meer ik daar over nadacht, hoe meer zin ik er in kreeg. Het is best een klus om het te combineren met m’n werk als ontwerper maar als het straks eenmaal draait moet dat lukken. Het idee is immers om dan alles samen te doen, ook die winkel runnen.”

De moeite waard
Natuurlijk hielp het Margriet dat ze al een tijd zelfstandig ondernemer is. Toch heeft ze aan het Binnenstadslab én aan de Retail Academie veel steun gehad. “Een winkel is echt iets nieuws voor me. De marketing alleen al werkt heel anders dan voor mijn ontwerpstudio. En je steekt tevens veel op van optrekken met mensen die zelf ook aan een nieuw avontuur beginnen. Die lopen deels tegen hetzelfde aan. En op andere momenten kun je elkaar juist helpen. Het is heel inspirerend om te zien hoe anderen iets aanpakken en om elkaar tips te geven. Volgens mij zou iedere ondernemer met een winkel een keer die Retail Academie moeten volgen. Als opfriscursus en om te zorgen dat je met je tijd meegaat. Kijk alleen al naar social media en de steeds sneller wijzigende verwachtingen van consumenten. Ik ben blij dat ik er aan mee heb gedaan. Het geeft toch net wat meer vertrouwen voor m’n nieuwe avontuur.”

Meer weten over wat Margriet zoal ontwerpt? www.margrietfoolen.com