Het Binnenstadslab en het StartersCentrum Brabantse Wal zijn maandag 10 april begonnen aan een nieuwe reeks van de Retail Academie. Hierin worden ondernemers, van starters tot doorgewinterde entrepreneurs, met een flink aantal workshops voorbereid op het nu en de toekomst.

Een winkel runnen is spitsroede lopen, als je het in deze tijd althans goed wil doen. Je aanbod op de markt afstemmen, letten op wat de concullega’s doen, marketing en presentatie, maar ook bijvoorbeeld de financiële kant. Er komt enorm veel bij kijken. Met de Retail Academie ondersteunen het Binnenstadslab en StartersCentrum Brabantse Wal zowel nieuwe als bestaande ondernemers. Ook die laatste categorie kan vaak heel wat bijleren. Dat het voor iedereen van grote toegevoegde waarde is, bleek wel tijdens de eerste cursusdag van dit seizoen.

Enthousiast
Opperste concentratie in de Stayokay zaal, waar de deelnemers tijdens een workshop over persoonlijk leiderschap met elkaar in gesprek zijn over sterke punten en minder sterke eigenschappen. In de pauze praten we met drie enthousiaste ondernemers die blij zijn dat ze zich hiervoor opgaven. Het zijn Suzanne Kleinsman, Francis van der Ent en Kim van Dongen. Suzanne heeft eigenlijk twee bedrijven. Ze maakt hele bijzondere taarten voor bijzondere gelegenheden en biedt die kwaliteiten online aan onder de naam The Queen of Pops. Daarnaast opent ze binnenkort op Het Kompas, het winkelcentrum bij De Plaat, haar winkel De Soete Dame. Hier gaat ze gebak en patisserie verkopen. Francis runt cateringbedrijf De Poort en voorziet zowel bedrijven als particulieren van heerlijke snacks, broodjes en maaltijden. Kim van Dongen is mede-eigenaar van HippeZaken, de winkel in de Wouwsestraat met al die horloges, sieraden, tassen en accessoires. Ze zijn alle drie even enthousiast over wat ze in het eerste deel al meekregen en opstaken.

Gevarieerd en inspirerend
Suzanne zou je kunnen kennen van het tv-programma ‘Ja, Ik Wil... Een Taart’ van RTL 4. Hierin koos het bruidspaar uiteindelijk voor haar creatie. Ze vertelt dat ze onder meer aan de Retail Academie mee is gaan doen omdat ze hoopt te leren hoe je op de juiste manier een winkel inricht. Dat onderdeel staat dan ook op het programma. Francis wil haar cateringbedrijf door ontwikkelen en laten groeien. Ze heeft al de nodige plannen en werd door Koen Oosterwaal van StartersCentrum Brabantse Wal op deze workshops gewezen. Kim is blij met wat ze vandaag aan nieuwe inzichten mee heeft gekregen. Leiding geven is een vak op zich en ze kan echt wat met de opgedane kennis van vandaag. Maar alle drie hebben ze één onderdeel van de Retail Academie waar ze het meest naar uitkijken: de excursie naar Rotterdam. Het hele team gaat een dag door die stad touren en inspiratie opdoen. Het is duidelijk een zeer gevarieerd programma dat de deelnemers krijgen aangeboden. Ze hebben daarbij vanaf dag één veel aan elkaar. De komende weken trekken ze samen op, leren ze veel van en met elkaar en wordt alleen maar duidelijker: je hoeft er niet alleen voor te staan. Het is zelfs heel goed voor je netwerk, merkte een van de deelnemers op.