Het Binnenstadslab en het StartersCentrum Brabantse Wal presenteren de tweede editie van de Retail Academie.  Met name startende maar ook gevestigde ondernemers kunnen veel opsteken van deze reeks workshops, die veel kennisgebieden de revue laat passeren. Angelique van der Wilt, eigenaresse van de winkel Goodmorning Sunshine, is nog altijd blij dat ze mee heeft gedaan aan de eerste serie.

De eerste aanmeldingen zijn nu al binnen, vertelt Koen Oosterwaal van het StartersCentrum Brabantse Wal blij. Een aantal ondernemers konden vorig jaar niet en willen heel graag alsnog meedoen. “We willen komen tot een deelnemersaantal van 15 maximaal”, legt hij uit. “Bestaande uit zowel starters als mensen die al een zaak hebben. Ook voor hen is de Retail Academie van grote waarde gebleken. Ze leren er niet alleen nieuwe vaardigheden maar het sparren met collega’s is eveneens heel belangrijk. Je leert van elkaar. Starters krijgen tips van ervaren mensen en andersom is een frisse blik op je zaak soms ook heel goed.”

Samen kom je verder
Angelique bevestigt Koen’s verhaal: “Ik heb er veel aan gehad. Niet alleen hele concrete kennis opgedaan, van winkelinrichting tot bankzaken, maar het is ook heel fijn om eens nader kennis te maken met de mensen om je heen, die in dezelfde binnenstad aan hun zaak en toekomst werken. Je leert heel veel van elkaar.” Toen ze aan de Retail Academie mee ging doen was ze al acht maanden eigenaar van deze winkel en de webshop is er al veel langer. “Toch was het zeer de moeite waard. Niet alleen qua nieuwe kennis en het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Ook omdat je leuke samenwerkingen kunt overhouden aan meedoen.” Ze doelt op de afspraak dat Joyce Nieuwenhuijse van Sterck Merck, bekend van onder meer de Helden Speld, sieraden voor jonge meiden gaat maken die bij Goodmorning Sunshine verkocht zullen worden. Redenen genoeg dus om aan de Retail Academie 2017 mee te willen doen.

Persoonlijke ontwikkeling
Of die nieuwe editie inhoudelijk veel is veranderd? Koen vertelt: “Veel elementen zijn erg goed bevallen, dus in grote lijnen niet. We gaan ook zeker weer een dag op expeditie met de deelnemers. Elders kijken hoe het ook kan, inspiratie opdoen. Zeer leerzaam en goed voor de onderlinge band. Die is zeer waardevol gebleken.”

Wel komt er nog wat meer focus te liggen op persoonlijke ontwikkeling, vult hij aan; “We gaan echt kijken waar je kracht en je valkuilen zitten. Wat je drijfveren en inspiratie zijn, waarom je dit écht wilt doen. En we besteden aandacht aan je communicatiestijl: hoe sta je in de wereld en dus ook in de markt. Dat zijn bepalende factoren die voor een serieus deel je succes kunnen bepalen, of je nu een starter of een gevestigde ondernemer bent.” Daarnaast komen bij de Retail Academie natuurlijk ook hele praktische elementen voorbij, van marketing en social media tot het belang van goede boekhouding. Geen enkele ondernemer is overal even sterk in. Je steekt hier dus altijd wat van op.

De Retail Academie begint op maandag 3 april met een introductiebijeenkomst, om 17.00 uur in het Binnenstadslab. De eerste van de 10 workshops vindt een week later plaats. Deelname kost 250 euro en aanmelden doe je via het Binnenstadslab: binnenstadslab@bergenopzoom.nl