Bezoekers van het centrum konden, op initiatief van het Binnenstadslab, hun Winkelhelden nomineren. Dat zijn mensen waarvan zij vinden dat ze super goed voor klanten zorgen. De genomineerden werden in het tv-programma Shopstars voorgesteld. In aflevering 3 waren dat Ingrid Snepvangers en haar medewerker Roelina de Kleer, van schoenmakerij en sleutelservice Saddlers.

Ingrid is al 22 jaar in Bergen op Zoom actief als schoenmaker. Ze begon ooit naast V&D maar zit al weer heel wat jaren in de Sint Josephstraat. Saddlers is eigenlijk een franchiseformule maar de onderneemster heeft haar bedrijf wel een geheel eigen gezicht gegeven, niet in het minst door de persoonlijke manier waarop ze klanten helpt. En haar parttime medewerkster Roelina doet op haar eigen wijze hetzelfde. De zaak is vooral een werkplaats natuurlijk, waar de dames flink de handen uit de mouwen steken om klanten snel te helpen. Die bezoekers komen niet alleen uit deze gemeente, vertelt Ingrid: “We zien hier ook veel mensen van Tholen. Daar zit geen snelle service namelijk. Wij proberen juist alles vlot en goed af te hebben. Wél geven we orthopedische en kinderschoenen altijd voorrang.”

Mensen blij maken met een ambacht
Wat er zo leuk is aan schoenen repareren en een sleutelservice? “Nou”, vertellen de dames. “Je maakt eigenlijk altijd mensen blij. Bovendien is het geweldig om een echt ambacht te kunnen beoefenen.” Ingrid: “Laat mij maar in de weer zijn met hamers, nijptangen en een boormachine. Je maakt iets voor je klanten, dat geeft een goed gevoel.” Roelina knikt instemmend. Ze stond eerder in andere winkels in de binnenstad maar dit is toch veruit het leukst. “Ook onderling hebben we het echt naar onze zin en dat merken bezoekers meteen”, vertelt ze. Wat hen beiden tevens zeer aanspreekt is het persoonlijke van dit vak. “We horen allerlei verhalen van mensen, van hele leuke tot zeer aangrijpend”, vertelt Ingrid. “Het is mooi als je zo in vertrouwen wordt genomen.”

Centrum te groot
Als onderneemster kijkt Ingrid met gemengde gevoelens naar de binnenstad. Ze merkt dat het consumentenvertrouwen weer wat toeneemt en de bestedingen ook, maar verder blijft de leegstand toch wel zorgen baren. “Vooral in dit deel van de stad is het prijs. Kijk eens naar zo’n Wouwsestraat bijvoorbeeld. Het centrum is eigenlijk te groot, het zou meer rond de Grote Markt geconcentreerd moeten zitten. Ik zou verhuizen hoor! Wij hebben gelukkig veel gerichte bezoekers, maar als dit huurcontract verloopt wil ik wel die kant op.” Toch ziet ze tevens positieve ontwikkelingen: “Er komen weer vakmensen terug naar de stad, met specialismen en bijzondere producten. Dat maakt het al een stuk leuker. Nu nog een paar goede publiekstrekkers. Liever geen Primark maar bijvoorbeeld een Van Tilburg Mode, of zoals in Hoogerheide er een terStal zit. En betaalbare kindermode, dat zou ook een welkome aanvulling zijn.”