Paula en Hans Groenendaal vieren in april dat hun bedrijf 49 jaar bestaat. De beddenspeciaalzaak opende in 1968 de deuren aan de Potterstraat 48. Er is sindsdien veel gebeurd. De liefde voor de stad is altijd gebleven, ook als het eens wat minder ging.

Groenendaal Beddenspeciaalzaak was de eerste beddenwinkel in Bergen op Zoom en heeft op maar liefst drie verschillende plekken tegelijk gezeten, in de Potterstraat. Hans vertelt: “We zijn hier, op nummer 48, begonnen. In 1979 openden we onze tweede zaak, schuin aan de overkant, op nummer 41. Dat was één grote Etalagewinkel. De derde winkel kregen we 1989, aan deze zijde van de straat, op de hoek van de Lindebaan passage. We hadden een soort driehoek dus.” Paula vult aan, terwijl Hans even een klant te woord staat: “Het werd wel eens ingewikkeld om in drie zaken tegelijk klanten te helpen. Daarom stopten we in 2001 aan de overzijde en bleven we alleen in de andere twee winkels slaapcomfort verkopen en adviseren.” En het echtpaar heeft nieuws. Aangezien de passage in deze vorm verdwijnt en er woningen worden gebouwd, verdwijnt ook de locatie daar en blijft alleen de ‘hoofdvestiging’ over, waar het ooit allemaal begon.

Leukste hobby
Paula en Hans hebben nog steeds veel plezier in hun vak. “Het is de leukste hobby die je hebben kunt. We denken ook nog lang niet aan stoppen. Allereerst is er in 2018 natuurlijk een jubileum te vieren maar we genieten ook gewoon nog te veel van het adviseren en klanten helpen. We blijven steevast beurzen en dergelijke bezoeken om onze vakkennis op peil te houden.” Klanten waarderen die betrokkenheid en de ‘ouderwetse’ service van de speciaalzaak enorm, merkt Hans op. “Mede daarom hebben we het volgehouden. We maken nog altijd graag onze slogan waar: De ergernis over slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de prijs al lang verdwenen is.”

Veel veranderd
Ze zijn nog altijd blij met de keuze om die zaak hier in Bergen op Zoom te beginnen, en niet elders. Hans: “Het is echt een stad met een hart. Het was toen we startten ook een echte detailhandelsstad, met veel mooie winkels en merken. Er is in die vele jaren wel het nodige veranderd.” Hij is niet onverdeeld enthousiast over wat er anno nu zoal wordt aangeboden in een centrum als dit, meldt de ondernemer eerlijk. Kwaliteit wint het niet altijd van kwantiteit, is zijn ervaring.

En over kwantiteit gesproken… Hans refereert aan het aantal koopzondagen van toen en nu: “Vroeger waren het er per jaar maar vier. Echter, dan was het wel echt féést in de stad. Daar keken mensen dagenlang naar uit. En drúk!” Zelf gaan ze niet alle koopzondagen meer open. Paula: “Wel in de maand december. Dat zijn feestelijke koopzondagen, met Sint Nicolaas, kerstmis en de ijsbaan op de Grote Markt.”

Blij met nieuwe plannen
Of ze nog wensen hebben, voor het centrum en ‘hun’ binnenstad? “Dat parkeren hè”, zegt Hans. “In plaats van koopzondagen gratis te maken, wat vooral voor bewoners en personeel handig is, zouden wij veel liever zien dat de eerste twee uren altijd gratis waren.” Verder zijn ze best content. Met de vele activiteiten, leuke evenementen als een Krabbenfoor en natuurlijk de nieuwe plannen voor de Vlaszak. “Dat wordt heel erg mooi. Er komen allemaal één- en tweepersoons woningen. Een echte opknapper voor dit deel van de stad en de route naar de parkeergarage. Daar zijn we heel blij mee.”