Vorig jaar vierde het echtpaar Martine en Ton Stapelkamp het 25-jarig jubileum van hun banketbakkerij in de Steenbergsestraat. Er is in die jaren veel veranderd, vertelt Martine. Eén ding blijft echter, heeft ze ondervonden. Er zullen altijd mensen zijn die ambachtelijke kwaliteit zoeken. Volgens haar ligt daar ook deels de uitdaging voor een historische binnenstad als deze.

Er is in die jaren veel gebeurd in de bakkerij en winkel. Computers deden hun intrede (óók in de bakkerij), de houten werkbanken zijn vervangen voor roestvrij staal en in het assortiment vind je bijvoorbeeld gendertaarten, waarmee een aanstaand bruidspaar door de kleur van de vulling bekend maakt of het een jonge of een meisje wordt. Met je tijd mee, heet dat.

Ondernemen is in de jaren wel ingewikkelder geworden, vindt Martine: “We willen natuurlijk niet achter blijven maar ook vooral een echte servicewinkel blijven. Geen webshop dus voor ons. Een bezoek aan de bakker, die heerlijke geuren ervaren: dat kan online niet. Dat ambachtelijke is waarmee we ons onderscheiden. Ik denk dat het ambacht in z’n algemeenheid meer ondersteund en gepromoot zou moeten worden. Het zorgt voor beleving en onderscheidend vermogen, tussen al die filiaalbedrijven.”

Goed en eerlijk voedsel
Martine is in de loop der jaren een soort golfbeweging, een patroon, gaan ontdekken in de populariteit van speciaalzaken als bakkers, groentewinkels en slagers. “We leven nu weer in een periode dat heel veel mensen grote waarde hechten een goed en eerlijk voedsel. Men heeft voor kwaliteit weer wat over. Wij zien vooral in het weekend veel klanten die meerdere winkels afgaan om her en der kwalitatief hoogwaardig en lekker eten in te kopen. Die mensen hebben daar echt plezier in. Mede daarom is het zo belangrijk dat een centrum voldoende te bieden heeft.”

Blijf aangenaam verrassen en vernieuwen
Het persoonlijke contact is een andere reden waarom veel van haar klanten zo graag bij winkels als de hare kopen, vertelt de onderneemster. “Zij kennen ons en wij hen. Je toont oprechte interesse in elkaar, er is een zekere band.” Dat is een meerwaarde die eigenlijk niet in bedragen is uit te drukken, maar die door veel bezoekers wel als zeer prettig en belangrijk wordt ervaren, heeft Martine gemerkt. En ze vertaalt die pluspunten ook naar het grotere geheel: “Een centrum als Bergen op Zoom moet beleving bieden, gastvrije service en kwaliteit. Men moet zich er welkom voelen. Het moet de moeite van het bezoeken waard zijn.” Ze zou mede daarom graag nog wat meer activiteiten zien op een Grote Markt bijvoorbeeld, als een wekelijkse markt met lokale maar ook juist exotische producten.

Meer jongeren, dat zou ook goed zijn voor Bergen op Zoom denkt Martine. Een hogeschool of andere opleiding die jonge mensen bindt aan de stad. Dat brengt leven in de brouwerij. “En durf ook eens wat anders te doen”, zegt ze stellig. “Tradities zijn niet per se verkeerd maar je moet soms ook met wat nieuws komen, blijven verrassen. Dat doen we zelf ook in ons bedrijf, bijvoorbeeld door andere producten te introduceren. Ik zeg wel eens: Wij kunnen niet tegen kabbelen. Blijven vernieuwen, is het devies. En eigenlijk geldt dat ook voor een binnenstad.”