John Pietjouw en zijn partner Marie-Louise hebben twee winkels in de Fortuinstraat. Ze namen InStyle in 2005 over. De zaak zat toen nog in de Stationsstraat. In 2009 verhuisden ze naar deze locatie en sinds 2013 zit aan de overzijde Dependance. John over winkelen anno nu: “Het moet steeds meer een beleving worden.”

Er is sinds de opening van hun eerste eigen winkel het nodige veranderd, vertelt John. Het moet nu echt in de weekends gebeuren, legt hij uit. Op doordeweekse dagen is drukte ver te zoeken. “Dat is niet alleen een Bergs probleem hoor”, meldt hij. “Je ziet een vergelijkbaar beeld in heel veel middelgrote steden. Het komt er alleen wel heel erg op aan dat die zaterdagen en koopzondagen goed zijn.” Hij vermoedt een aantal redenen voor dat veranderde consumentengedrag: “Steeds meer mensen hebben baantjes, ook als ze al een werkende partner hadden. Dus van winkelen komt het dan steeds minder. Daarnaast is men shoppen anders gaan ervaren. Het moet ‘fun’ zijn, een beleving. Daar neem je de tijd voor en dat doe je dus in het weekend.”

Toerisme
Zijn carrière zag er ooit heel anders uit, vertelt de winkeleigenaar: “Ik wilde bakker worden. Maar toen ik eenmaal alle papieren had en een aantal jaren ervaring had opgedaan, kreeg ik in de gaten wat voor nachtelijke uren je dan draait. Daardoor had ik er weinig zin meer in. Een normaal sociaal leven er op na houden leek me redelijk onmogelijk en dat had ik er niet voor over. Toen heb ik voor werken in de detailhandel gekozen.”

John heeft onder meer veel ervaring opgedaan bij JF mode en NewStyle. De eigenaren van dat laatstgenoemde bedrijf namen de herenmodezaak Bob van Bilsen over en veranderden de naam in InStyle. Later namen John en zijn partner het roer over. Tegenwoordig steekt hij zijn tijd en energie dus vooral in zijn eigen winkels. En af en toe in Ondernemersvereniging Sterck, met name als adviseur bij de communicatie en promotie. Hij onderstreept mede daarom het grote belang van toerisme voor de stad: “We horen in onze winkel geregeld van bezoekers dat ze op het historie en het Markiezenhof zijn afgekomen. En over de rest van de binnenstad horen we dan twee opmerkingen veel terugkomen: hele leuke bijzondere winkeltjes maar ook veel leegstand.” Zelf zegt ie blij te zijn met de leuke mix tussen winkelen en horeca. Het geeft een centrum sfeer. Hij heeft ook een wens voor de stad: “We missen een grote trekker. Het zou geweldig zijn wanneer je een bedrijf als Zara hierheen kon krijgen. De vraag is natuurlijk of zo’n firma dat ziet zitten.”

Toekomstmuziek
John durft te dromen, als het om de toekomst van Bergen op Zoom gaat: “We zouden zo’n bruisend stadje kunnen zijn. Met een open Kaai, die ook voor boten bereikbaar is. Met een binnenstadscamping aan de rand van het centrum, of in ieder geval in de buurt. Een stad aan het water, dat zouden we moeten zijn. Die 20 miljoen aan geschatte kosten verdienen zich echt wel terug. Er moeten echt dingen gebeuren, alleen al om te zorgen dat we jonge mensen aan ons blijven binden. Daarom is het huidige OV zo’n ramp, met die slechte aansluitingen.” Maar hij wil ook naar het hier en nu kijken, met een positieve insteek; “Er is natuurlijk al veel moois. Kijk naar zo’n promofilmpje van de stad. Ook als detailhandel kunnen we daar een positieve rol in spelen. De crisis is voorbij, het voorjaar komt er aan. Er is weer van alles te beleven in die leuke binnenstad. Ik zeg: kom maar op!”