Karin Bot opende in december 2015 haar winkel Peoples in het Vierkantje, aan de Kortemeestraat. En met succes, vertelt ze trots. Bang voor de zogenaamde bedreigingen van internet is ze dan ook niet: “Ik merk dat, als je met passie voor je klanten zorgt, er weinig aan de hand is. Dan komen ze graag zelfs.”

Het runnen van een eigen bedrijf is niet nieuw voor Karin. De onderneemster heeft ruim 25 jaar ervaring in de retail en dus al veel zien gebeuren. Ook de online ontwikkelingen hebben altijd haar aandacht gehad maar bang is ze er niet voor: “Ik geloof niet in de bedreiging van online shoppen. Een ‘echte’ winkel blijft het qua beleving altijd winnen. Je kunt er passen, vastpakken, krijgt er een kopje koffie en advies. Persoonlijke aandacht dus. In ieder geval in mijn winkel wel.”

Ze wijst ook op cijfers die aangeven dat het met al die online verkoopkanalen helemaal niet zo goed gaat. “Uiteindelijk is het netto marktaandeel in de kleding en schoenensector maar vijf procent”, klinkt het stellig. “Er wordt veel meer besteld, maar ook een heleboel weer terug gestuurd. Dus onder de streep zijn die verkoopcijfers maar beperkt.”

Streng maar rechtvaardig
Zelf doet Karin er alles aan om het klanten naar de zin te maken: “Op zicht iets meegeven, ik breng wel eens wat langs bij een klant of stuur het op. Voor klanten is niet snel iets te veel.” Wel vertelt ze dat ze ook wel eens streng moet zijn voor mensen die aan haar balie staan met een probleem. “Dan hebben ze online iets gekocht, soms zelfs in het buitenland, en dan willen ze het via mij laten repareren. Die bezoekers leg ik vriendelijk maar duidelijk uit dat ze zelf kozen voor een online aanschaf en het probleem dan ook daar opgelost moeten zien te krijgen. Gelukkig snappen de meeste mensen dat dan ook. Sommigen zeggen zelfs nooit meer iets online te kopen.”

Heerlijke stad
Haar vak geeft veel energie, aldus de eigenaresse: “Het is ontzettend boeiend en gevarieerd. Ik koop zelf in, richt de winkel in naar eigen inzicht, houd m’n eigen financiën bij en verkoop op mijn eigen manier. Je kunt zo veel creativiteit kwijt in een bedrijf als dit. Heerlijk om dat in zo’n mooie stad als Bergen op Zoom te kunnen doen. Ik woon boven de zaak en loop dagelijks met m’n hond door de straten hier. Het is er zo mooi!”

Karin geniet ook erg van het scala aan activiteiten in het centrum. “Hier is altijd wat te beleven. We proberen er zo veel mogelijk aan mee te doen.” Zorgelijk wordt haar toon als de leegstand ter sprake komt: “Er is te veel winkelruimte beschikbaar ten opzichte van de bevolkingssamenstelling. Die hoge huren helpen ook niet natuurlijk. En dan is het nog het probleem dat investeringsmaatschappijen soms zelfs beter worden van niet verhuurde panden. Daar zou echt iets aan gedaan moeten worden!”

Wat ze zelf graag zou zien, bijvoorbeeld in ‘haar’ straat? “Winkels met een persoonlijk karakter, bijzondere producten. Maar dienstverleners als een massagesalon of advocatenkantoor zijn eveneens welkom hoor. Als we dan ook de openingstijden in de stad nog eens op één lijn krijgen, ben ik helemaal blij.”

Fotobijschrift: Karin Bot (rechts) en medewerkster Cindy Wierikx hebben het zichtbaar naar hun zin. “Werken in zo’n mooie binnenstad is heel leuk.”