Volop rampscenario’s en doemdenkerij, dat is wat je hoort als het onderwerp ‘binnenstad’ ter sprake komt. Heel veel daarvan gaat over leegstand en er mopperen ook nogal eens mensen over eenheidsworst en gebrek aan vernieuwing. Zelfs sommige winkeliers zien het maar somber in. Toch zijn er heel veel positieve voorbeelden. Steeds meer zelfs. Je moet het alleen wél willen zien. We laten drie ondernemers aan het woord die er hun schouders onder hebben gezet en met heel veel liefde en kracht bijdragen aan een steeds leuker centrum.

durven en doen (2).JPG

We zitten bijeen in de gezellige entourage van De Makers van Bergen op Zoom, een verzamelplek van achttien Bergse en regionale kunstenaars, artiesten en ontwerpers die hier hun unieke producten presenteren en te koop aanbieden.  Het initiatief is opgestart door Margriet Foolen, zelf ook ontwerper. Ze runt de winkel samen met de andere makers en vrijwilligers. Het sfeertje biedt een prima plek voor een gesprek over ondernemen. Aangeschoven zijn Jessica van de Kasteele van Senfina Bruidsmode en Carmel Vriens van de horloge en sieradenshop HippeZaken.

Ze kennen elkaar vooral van de door het Binnenstadslab georganiseerde Retail Academie. Die was voor hen allemaal om meerdere redenen erg waardevol maar als belangrijkste noemen ze ieder de steun die je er bij elkaar vindt en het bijbehorende netwerk. Voor Margriet was de deelname zelfs doorslaggevend voor het werkelijk opstarten van deze zaak. Carmel en Jessica draaien al wat langer mee maar leerden toch veel van de bijeenkomsten met collega ondernemers en specialisten op allerlei vakgebieden.

Lef

Heb je heel veel lef nodig om anno nu een eigen winkel te beginnen? Met die vraag openen we het gesprek over waarvoor we eigenlijk aan tafel zitten. Margriet: “Als je het goed speelt niet. Dan kun je met betrekkelijk weinig kosten een mooie start maken. Maar het is wél heel belangrijk dat je de juiste keuzes maakt, goed geïnformeerd bent en durft te onderhandelen over bijvoorbeeld huurlasten.” Carmel beaamt dat. Zij runt samen met Kim van Dongen het zeer goed lopende HippeZaken en vertelt: “Wij hebben dat toen ook gedaan hoor. We hadden een huurprijs in ons hoofd en boden bewust lager. Zo kwamen we uit op lasten die we acceptabel vonden, anders was het niet door gegaan.” Het is dus belangrijk om op de juiste momenten assertief te zijn. En dicht bij jezelf te blijven, vullen de ondernemers eigenlijk alle drie aan. Je moet keuzes durven maken in wat je wilt en hoe je dat wilt doen, dat is héél belangrijk. Verder meldt Jessica: “Je bent eigenlijk 24/7 ondernemer, alleen als je het goed doet voelt dat niet als vervelend. Dan gaat het vanzelf.”

Veel meer dan een product verkopen

In die winkel staan is veel meer dan met een blij gezicht klanten ontvangen, al ligt daar volgens Carmel wel een belangrijke basis. Je wilt mensen een gevoel geven en een verhaal hebben bij een product. Jessica: “Je verkoopt ook beleving en emotie. Daarnaast speelt de gunfactor een grote rol.” Haar tafelgenoten zijn het daar mee eens. Je klanten moeten ook een gevoel bij jou hebben. Dat is lastiger dan het lijkt, zo blijkt. Mensen vertellen soms hele levensverhalen maar gaan je ook wel eens als persoonlijke vriend zien. Dat lijkt een mooi compliment maar maakt zaken doen wel ingewikkeld. Dat moet je dus zien te voorkomen. “Aan de andere kant”, citeert Margriet een tekst die wel eens rondwaart op social media. “Als je een lokaal gemaakt product koopt bij een bedrijf in je eigen stad, doet er soms iemand een klein vreugdedansje.” Dat geeft je als koper toch ook een goed gevoel?

 Kansen

Of de dames nog kansen zien in de Bergse binnenstad? Jazeker zijn die er, ze komen met meerdere ideeën zelfs: gezonde ‘to-go’ maaltijden als salades en verse soepen maar ook een interieurwinkel die naast accessoires tevens grotere meubels aanbiedt. Of een kinderboekenwinkel, en kinderschoenen zelfs. Durf te specialiseren is opnieuw de boodschap. En blijf bij je leest, maak de verwachting die mensen van je hebben waar. Wat ook heel goed werkt, vertelt Carmel, is het persoonlijk houden. Zelfs als het om je social media gaat. Ze geeft een voorbeeld: “Als wij bijvoorbeeld een leuke kerstwens op Facebook zetten voor onze volgers ben ik steeds weer verbaasd hoeveel reacties dat oplevert. Zo leuk! Het wordt echt gewaardeerd door die mensen.” Waarschijnlijk komt dat toch vooral door de band die ze voelen met de winkel en de dames die daar in staan.

Conclusie: Het verschil maken met online aanbieders is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Geef je eigen invulling aan je winkel, wees heel klantgericht en zorg dat je oprechte liefde voor je vak uitstraalt. Dat geeft niet alleen vertrouwen maar maakt het ook voor jezelf veel leuker. Jessica maakt haar bruids- en gelegenheidsmode altijd op maat, voor hem en voor haar, dus die band met de klant is er al snel. Bij de Makers van Bergen op Zoom koop je altijd iets unieks dat door mensen uit je eigen omgeving met veel liefde is gecreëerd. HippeZaken biedt vooral eerlijk advies en vrolijke gezelligheid waardoor mensen terugkomen. Ze hebben allemaal een eigen, unieke insteek en zijn vooral trouw aan zichzelf gebleven. Dat voelen klanten ook en dat spreekt aan.

durven en doen (1).JPG