Charlotte en Dave Koevermans waren compleet verrast vanwege een e-mail die ze onlangs kregen. Hun kledingwinkel ’t Rondje bleek één van de kanshebbers te zijn voor de Dutch Retail Experience Awards & Storytelling Awards 2018. Best een eer, vinden ze, gezien de lange lijst aan populaire en trendy shops overal in Nederland.

tRondje_Storytelling_Award.jpg

Charlotte en Dave zijn niet alleen eigenaar van ’t Rondje maar ook van de er schuin tegenover gelegen zaken Circolo en ’t Pakhuis. Ze hebben er hard voor gewerkt om iets bijzonders te maken van de kledingwinkel die zij, samen met haar zus, in 2002 overnam van hun vader. Toen haar zus stopte is ze met Dave samen het bedrijf verder gaan uitbouwen. Er kwamen zelfs twee zaken bij, ieder met hun eigen doelgroep en uitstraling maar met één belangrijk gemeenschappelijk ding: de persoonlijke inbreng van Charlotte en Dave bepalen grotendeels het succes. Samen met die van hun team natuurlijk.

Storytelling

Storytelling is een veel gehoord begrip tegenwoordig maar nog niet iedereen weet wat er mee wordt bedoeld. Alleen ‘verhalen vertellen’ is een te eenvoudige vertaling, het gaat om veel meer. Belangrijkste is eigenlijk dat er een beleving wordt aangeboden die de moeite waard is. Dat een aanbieder iets te melden, mee te geven heeft. Een gevoel, een ervaring, soms ook echt een verhaal; verkopen is een vorm van entertainment geworden. Naast natuurlijk service en vakmanschap bieden.

De Nederlandse agentuur Goodbrandz wil meer dan alleen een agentschap zijn en op meerdere vlakken een duidelijke boodschap brengen. Die gaat voor een serieus deel over duurzaamheid maar dus ook over hoe je als kledingsector op andere manieren je imago verbetert. Daar hoor storytelling bij, vinden de initiatiefnemers van de award. Ze willen bedrijven die daar op een positieve manier mee bezig zijn in het zonnetje zetten en de consument zo wijzen op al die leuke, mooie winkels die er zijn in Nederland.

Tot hun grote maar aangename verrassing staat ’t Rondje van Dave en Charlotte in dat rijtje, in de categorie herenkleding. “Hoe en waarom ze ons ertussen hebben gezet weten we niet maar we zijn er wel heel blij mee”, verteld Charlotte. Dave vult aan: “Het zijn best grote namen en winkels met een serieuze reputatie op die lijst. We vinden het dus sowieso een eer dat wij daar tussen staan.”

Stemmen maar!

De verkiezing die uiteindelijk één winnaar per categorie op moet leveren, verloopt in drie fasen. De eerste was het samenstellen van een longlist, waar ’t Rondje dus ook op staat. De tweede loopt nu. Er kan door het publiek gestemd worden op hun favoriete winkel. Dat kan nog tot 21 december. Daarna gaat een vakjury de drie best scorende winkels bezoeken en bepalen wie op 21 januari in Amsterdam een Dutch Retail Experience Awards & Storytelling Award mag komen ophalen. Het blijft dus nog even spannend voor Charlotte en Dave, al zijn ze nu al blij met de erkenning van het op die longlist staan.

Wil je ook op ’t Rondje stemmen? Dat kan via deze link. Klik de categorie ‘Men’ aan en de rest wijst zich vanzelf.