Het Binnenstadslab heeft een leuke verkiezing geïntroduceerd. Bezoekers van de winkels in het centrum kunnen Winkelhelden nomineren. Dat zijn mensen waarvan zij vinden dat ze super goed voor klanten zorgen. Ze worden in het tv-programma Shopstars aan de kijkers voorgesteld. In aflevering 4 waren dat Carmel Vriens en Kim van Dongen, van Hippe Zaken.

Kim en Carmel waren ooit collega’s bij een juweliersbedrijf. Ze raakten aan de praat over een droom die beiden bleken te hebben: een eigen bedrijf, waar ze op hun manier met het aanbod en de klanten om konden gaan. Het klikte zo goed tussen de twee dat ze besloten dat avontuur gezamenlijk aan te gaan. Wat wáren ze blij toen het winkelpandje aan de Wouwsestraat 3 beschikbaar bleek. Carmel vertelt: “Precies de ligging en de grootte die we zochten. Het contract was bij wijze van spreken getekend voor we er erg in hadden.”

Eigen koers
Dat laatste klinkt wat ondoordacht maar was het natuurlijk niet. De dames hadden een heel duidelijk plan voor ogen. Kim: “We hebben goed rondgekeken naar welk aanbod en welke merken er in deze stad nog niet waren. We hadden heel duidelijk een concept in gedachten. Hippe Zaken moest een trendjuwelier worden die niet alleen bijzondere merken biedt, maar waar service en oprechte aandacht voorop staan.” Dat is de onderneemsters gelukt. Ze zitten er inmiddels al weer een paar jaar en hebben hun klantenkring alleen maar zien groeien, ondanks de leegstand en economische tegenwind in winkelland. Carmel denkt dat het grotendeels komt omdat ze veel gerichte klanten zien: “Vooral in het weekend komt er natuurlijk ook volop winkelend publiek voorbij maar wij hebben daarnaast veel bezoekers die echt voor ons aanbod komen. Mensen vinden het bijvoorbeeld fijn dat je hier voor kleine bedragen al hele leuke dingen kunt kopen.”

Feestje
Het klinkt wellicht als een enorme dooddoener; service hoog in het vaandel, maar Kim en Carmel maken hier echt een punt van. “Dat staat altijd op nummer één!”, zo klinkt het ongeveer in koor. “We geven bijna geen geld uit aan promotie en adverteren”, legt Kim uit. “Dat steken we liever in goede service. Dus als een garantie eens net is verlopen zorgen we dat het toch gerepareerd wordt bijvoorbeeld. We behandelen klanten zoals we zelf elders ook graag geholpen worden. Dat kost ons wel eens wat, want leveranciers houden vaak strikte voorwaarden aan, maar juist door dat soort dingen hebben we zo’n goede naam gekregen en alleen maar positieve recensies op Facebook.”
Carmel vult aan: “Mensen komen vaak verwachtingsvol binnen, op zoek naar iets voor zichzelf of om cadeau te doen, wat net zo leuk kan zijn. Het is super als ze dan geslaagd en helemaal blij de deur weer uit gaan.” Kimt valt haar bij: “Het moet als een feest voelen om in onze winkel te komen. Dat willen wij graag creëren.” Waarschijnlijk is het mede door die aanpak dat de beide eigenaressen aangemeld zijn als Winkelhelden. Ze vinden het in ieder geval een hele mooie erkenning en een compliment.