Het Binnenstadslab heeft een leuke verkiezing geïntroduceerd. Bezoekers van de winkels in het centrum kunnen Winkelhelden nomineren. Dat zijn mensen waarvan zij vinden dat ze super goed voor klanten zorgen. Ze worden in het tv-programma Shopstars voorgesteld. In aflevering 5 waren dat Femke en Niels van Raam, van Tapavino.

We spreken Femke, in zo’n beetje de drukste tijd van het jaar. Toch maakt ze graag even tijd. Tekenend wellicht voor de gastvrije en klantgerichte, flexibele houding van deze ondernemers. Na het fotomoment gaat ze wél door met het maken van bestelde kerst- en eindejaarspakketten. Ondertussen vertelt ze over Tapavino, de wijn- en delicatessenzaak annex groothandel die ze runt samen met haar partner Niels: “We hebben veel vaste klanten, ook horeca en andere bedrijven, uit de regio maar zéker ook van verder weg. Dat zijn niet alleen toeristen en passanten maar tevens mensen die van anderen over ons hebben gehoord. Blijkbaar spreekt de wijze waarop we klanten benaderen en adviseren veel mensen aan. Wel een groot compliment natuurlijk.”

Elkaar aanvullen
Het mooie is, van samen in je bedrijf staan, dat je elkaar aanvult. Femke vertelt: “Niels is bijvoorbeeld net een wandelende encyclopedie als het om wijnen gaat. Hij kan je uit z’n hoofd precies vertellen welke wijn, uit welke streek en welk jaar, een hele goed suggestie is voor een bepaalde smaak of moment. Mij moet je zaken als de planning en organisatie laten doen en ik neem ook onze social media communicatie voor mijn rekening. Wél staan we allebei zo veel mogelijk in de zaak en zijn we samen het gezicht van Tapavino. We vinden het ook allebei even leuk om met dit vak en deze producten bezig te zijn. Je vindt hier niets in het assortiment waar we niet volledig achter staan. We gaan voor ambachtelijke en eerlijke kwaliteit. Zelfs het vertellen erover vinden we allebei geweldig.”

Nieuw elan
Volgens Femke gaat het weer de goede kant op met de Bergse binnenstad. “Ik zie weer meer mensen die erin geloven”, zegt ze vol overtuiging. “Zowel de inwoners van de gemeente en de regio als de ondernemers krijgen er opnieuw zin in. Er komt beleving terug in het centrum, met nieuwe producten en dynamiek. Natuurlijk wordt het niet meer wat het ooit was maar dat is logisch. Het hele leven verandert. Bezoekers komen steeds meer voor winkels waar mensen staan met een verhaal. Als je daar als ondernemer zelf in gelooft en achter staat, voelt je klant dat ook zo. Het versterkt elkaar en al die winkels samen maken een centrum weer krachtiger en interessant. Dat zien we ook in onze eigen Bosstraat gebeuren. Toen we hier een paar jaar geleden naar toe verhuisden was het er best leeg. Moet je nu eens kijken wat hier allemaal zit! Het is een superleuke straat geworden, met allemaal speciaalzaken en vakmensen. Wij zien de toekomst heel positief in, ook voor de stad. Als je iets goeds brengt, trek je vroeg of laat ook het juiste publiek.”