Hora Est bestaat al negen jaar maar is niet altijd van Monique Maas geweest. Zij nam het bedrijf vier jaar geleden over omdat ze er volop kansen zag. De kledingzaak heeft in de loop der jaren haar stempel gekregen en heeft een vaste, trouwe klantenkring, maar wordt ook door passanten opgemerkt en gewaardeerd.

Monique vertelt over haar bedrijf: “Hora Est is een damesmodezaak met exclusieve merken, die alleen wij in de stad verkopen.” Ze heeft het nadrukkelijk over ‘wij’ want ze is trots op haar team. Samen maken ze de winkel tot wat die is. “We willen vooral kleur brengen”, aldus de eigenaresse. “Ik houd daar zelf van en ook de klanten vinden het een fijne aanvulling op wat er elders is te vinden. Ons assortiment? Van vrijetijd tot feestelijk en klassiek, voor dames vanaf ongeveer 30 jaar.”

Hora Est heeft veel terugkerende klanten uit Bergen op Zoom en de regio. Ze komen er vooral vanwege de eerlijke en persoonlijke adviezen. En de gezelligheid. Dat is althans wat Monique van haar klanten vaak te horen krijgt. Ze vertelt: “Het is deel van ons plezier in wat we doen. Enerzijds mensen eens iets heel anders laten zien en passen dan ze zelf in gedachten hadden, wat er geregeld toe leidt dat ze verrast maar vooral extra blij de deur uit gaan. Anderzijds zeggen we het ook als iets echt niet vinden staan. Daar doe je klanten uiteindelijk het grootste plezier mee, zeker als je een alternatief hebt dat wel helemaal bij ze past.”

Mooiste deel van de stad
De geboren en getogen Bergse vindt dat ze met haar winkel in het mooiste deel van de stad zit. Ze hoort het ook vaak van bezoekers en ze kwam er zo tevens achter dat gasten van een aantal hotels vaak juist naar dit deel van het centrum worden gestuurd omdat het hier zo sfeervol is. “Zeker sinds erallemaal nieuwe winkels en horeca bij komen, wordt de Kremerstraat weer heel gezellig. Nu de Kortemeestraat nog.” En er moet nog wel meer loop in komen, vindt ze. Dat is natuurlijk geen nieuw vraagstuk maar ze heeft er wel ideeën bij: “In bijvoorbeeld Frankrijk zie je het wel vaker. Dan is er boven smallere straten een overspanning gemaakt met begroeiing en verlichting. Dat ziet er zó gezellig uit dat je er vanzelf in loopt. Zoiets moet hier toch ook mogelijk zijn?”

Blijven ontwikkelen
Daarnaast is er natuurlijk de ‘kwestie parkeren’. Wat de onderneemster betreft mogen die kosten wel omlaag, van 50 cent voor de eerste twee uur tot een euro per uur voor wie langer wil staan. Verder is ze best te spreken over de ontwikkelingen in de stad en de inspanningen van de gemeente daarin. Ze neemt zelfs deel aan de Retail Academie van het Binnenstadslab. “Daar leer je als ervaren ondernemer ook van, ook al is een aardig deel ervan op starters gericht. Het is bovendien ontzettend leuk om te zien wat die starters allemaal voor mooie nieuwe dingen realiseren in de stad.”