Al weer enige weken komen in het Binnenstadslab een aantal startende en gevestigde ondernemers bij elkaar voor de Retail Academie. Hier krijgen zij colleges en workshops aangeboden over de meest uiteenlopende onderwerpen, van conceptontwikkeling tot boekhouding en financiën. Dat ook het laatste allesbehalve saai is, liet gastspreker Gerard Worm zien in een interactieve presentatie met veel vaart en humor.
De deelnemers werden eerst welkom geheten door Koen Oosterwaal van StartersCentra West-Brabant en Mark Kok, de samensteller van de Retail Academie. Ze gaven ter introductie een belangrijke boodschap mee: Hoe goed je ideeën ook zijn, als je het financieel niet redt houdt het op. Daarna was het aan Gerard om te laten zien hoe het juiste overzicht en beheer van je cashflow niet alleen zorgen voor stabiliteit maar ook voor meer grip op de zaak, letterlijk en figuurlijk.

Ondernemen is topsport
Gerard is een consultant die zeer uiteenlopende bedrijven en ondernemers met raad en daad bijstaat. Niet alleen met financieel advies overigens, maar daarvoor was hij nu wel uitgenodigd. Hij is zelf fervent marathonloper geworden, de afgelopen jaren, en gebruikte die activiteit als metafoor voor een eigen bedrijf runnen. “Ook dat is topsport”, aldus de energieke spreker. “Waar je 24/7 mee bezig bent, grenzen moet verleggen, soms flink afziet en nederlagen lijdt. Maar je wordt ook beloond, niet met prijzen wellicht maar wel met doelen halen, tevreden klanten en omzet waar je wat aan hebt.” Hij wilde de aanwezigen vooral laten zien hoe je de cijfers van vandaag kunt gebruiken voor de toekomst. Hoe die getallen ‘tools’ zijn om beslissingen op te baseren, verwachtingen te destilleren en om een beeld te hebben van hoe je het doet. Vooruit kijken was het devies: “Omzet is leuk maar wat er overblijft op je rekening is veel interessanter.”

Eyeopeners
De gastspreker schuwde een persoonlijk verhaal niet. Hij vertelde over hoe en waarom hij zelf een eigen bedrijf begon, nadat weer eens bleek dat z’n baas hem te eigengereid vond. Een mooi moment om zelf ondernemer te worden, besloot Gerard, en ook dat ging niet altijd van een leien dakje. Zicht houden op z’n cijfers hielp hem enorm om zich staande te houden, vertelde hij. En dat geldt voor ieder bedrijf, groot of klein; “Hoeveel schoenen moet je eigenlijk verkopen om voldoende inkomen te verdienen?” Die hamvraag was de basis van zijn presentatie, de tips & tricks bleken zeer uiteenlopend: van ‘durf hulp te vragen’ en ‘leer van je fouten’ tot ‘dwing jezelf tot het werkelijk snappen van die getallen’.  De deelnemers was gevraagd hun eigen cijfers eens te analyseren, voor zo ver ze die al hadden. Sommigen moesten even wennen aan die openheid, die overigens natuurlijk niet verplicht was maar wel paste in de ongedwongen sfeer van dit college vol eyeopeners.