Monique Stroeks mag als eigenaresse van kinderkledingwinkel Bibelino zonder meer een gevestigde en door de wol geverfde onderneemster worden genoemd. Haar bedrijf bestaat 25 jaar, waarvan ze er al 20 is gevestigd in het Vierkantje. Toch doet ze mee aan de Retail Academie van het Binnenstadslab. Sterker nog, ze vindt eigenlijk dat veel meer ondernemers dat zouden moeten doen.

Het is een drukte van jewelste als we haar op het eind van een zaterdagmiddag bezoeken. “Eindelijk!”, verzucht Monique. “Het is ontzettend lang warm weer gebleven, dus de kledingsector moest heel wat geduld hebben.” Daar is die middag niets van te merken. Wél wordt al snel duidelijk waarom klanten voor een gespecialiseerde zaak als Bibelino kiezen: de persoonlijke wijze waarop ze geholpen worden, het alles mogen vastpakken en bekijken, en de relaxte gastvrije sfeer maken dat bezoekers zich hier op hun gemak voelen. Een moeder en dochter uit Dinteloord vertellen dat ze hiervoor speciaal naar Bergen op Zoom rijden, al vinden ze wél dat het parkeren prijzig is en soms zelfs lastig. Monique beaamt dat. Veel van haar klanten klagen daarover. Zelf zou ze het liefste zien dat er alleen binnen de singels betaald hoefde te worden, als teken van gastvrijheid richting bezoekers.

Terug naar de basis
Waarom een onderneemster die het al 25 jaar volhoudt naar een Retail Academy gaat? “Precies daarom”, vertelt Monique. “Ik wil niet vastroesten en volg ook veel workshops vanuit de branchevereniging. Wat het Binnenstadslab aanbiedt is nu eens niet op mijn sector gericht en behandelt andere aspecten, van een goed concept wegzetten tot bijvoorbeeld je financiën op orde hebben. Dat laatste is misschien wat minder nieuw voor me maar wie weet leer ik ook daar nog wat van.” Ze is oprecht en positief verrast door wat de verschillende colleges en workshops haar al bijbrachten: “Je leert weer eens anders naar je eigen bedrijf te kijken en dat heeft mij ook tot nadenken gestemd. Je gaat tóch weer eens iets wezenlijks als je assortiment tegen het licht houden. Is dit nu wat ik echt wil bieden? Ook leer je dat de kans op succes het grootst blijft als je dicht bij jezelf blijft. Zoiets merken klanten meteen en dat inspireert hen ook weer.”

Nieuwe energie
Monique geeft eerlijk toe dat haar verwachtingen niet hoog gespannen waren toen ze aan de Retail Academie begon. Daar is ze al snel heel anders over gaan denken: “Het zijn echt goed verzorgde, inspirerende colleges en prima gastdocenten. We zijn ook pas naar Rotterdam gegaan om daar eens een aantal concepten te bekijken. Ik kom vol energie en ideeën terug van die bijeenkomsten. Het is bovendien heel fijn om eens met anderen heel open en eerlijk te kunnen sparren. In je eigen winkel sta je er grotendeels alleen voor. Ik zou het echt iedere collega-ondernemer aanraden en ben verbaasd dat er niet veel meer aanmeldingen waren. Zowel starters als ervaren rotten in het vak hebben hier veel aan. Er verandert zo veel in de detailhandel, in een enorm tempo. Daar wil je toch zo goed mogelijk op voorbereid zijn?”